کشف یک زیبایی از میان لایه‌های دوده و کثیفی!

 

 

باستان‌شناسان با پاکسازی غبارهای دوهزار ساله، به آثار هنری رنگارنگ معبد باستانی مصر دوباره زنده شدند. به گزارش ایسنا، بازسازی سقف معبد "اسنا" در مصر نقش‌های هیجان‌انگیزی را آشکار کرد؛ نقش برجسته‌های تمام رنگی "فلک‌البروج"، تصویر صورت‌های فلکی، سیاره‌ها و کتیبه‌های هیروگلیف که ممکن است برخی از معانی پشت این تصاویر آسمانی را روشن کنند.

 

به نظر می‌رسد آنچه باعث کدر شدن نقاشی‌ها شده بود، این توانایی را داشته که از آنها محافظت کند؛ چراکه "کریستین لیتز" که روی پروژه مرمت معبد نظارت داشت، در گفت‌وگو با "هیستوری" بیان کرد: لایه‌های گرد و غبار که نزدیک به ۲۰۰۰ سال روی هم انباشته شده‌اند، این آثار هنری را تا این حد سالم باقی نگه داشته است.

 

"نشنال جئوگرافیک" در این‌باره نوشت، این پروژه‌ که به طور مشترک با همکاری وزارت آثار تاریخی و گردشگری مصر و "دانشگاه توبینگن" در آلمان آغاز شد، توسط گروهی متشکل از ۳۰ نفر به مدت بیش از ۵ سال انجام شد. در نتیجۀ این پروژه، رنگ‌های جذابی که هنوز پس از گذشت هزاران سال سالم باقی مانده‌اند، ‌آشکار شدند. از مهم‌ترین نقش‌های آشکارشده به مجموعه کاملی از نشان‌های فلک‌البروج و تصویری از خروش سالانه رود نیل می‌توان اشاره کرد.

 

معبد "اسنا" که درست در جنوب اقصر قرار دارد، یکی از آخرین بناهای این چنینی است که در مصر ساخته شده است. ساخت و ساز آن در قرن دوم قبل از میلاد تحت فرمان فرعون "بطلمیوس ششم" ‌ آغاز شد.

 

 چکیده ی خبر از ایسنا: isna.ir/xdRxdY

 

وبلاگ مشابه

بیش از 10000 طرح منحصر به فرد در لیست دوره های آنلاین

image
طراحی وب

نقشه راه توسعه دهنده وب در سال 2021

16 مهر 1400
image
طراحی وب

بهترین روش‌های Agile برای دورکاری

16 مهر 1400
image
طراحی وب

بوت ‌استرپ 5 نسخه آلفا

16 مهر 1400
image
طراحی وب

چرا سرعت سایت هنوز مهم است؟

16 مهر 1400