فواید درمانی کاتاهای کاراته برای اختلالات عصبی و روانی

 

 

    کاراته، یک هنر رزمی سنتی ژاپنی، اغلب با قدرت بدنی و دفاع شخصی همراه است. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که تمرین کاتاهای کاراته یا توالی حرکات از پیش تعیین شده نیز می تواند مزایای درمانی قابل توجهی برای افراد مبتلا به اختلالات عصبی و روانی مختلف داشته باشد.

 

    کاتاها که پایه و اساس تمرینات کاراته هستند، تمرین‌کنندگان را ملزم به انجام یک سری حرکات دقیق و هماهنگ با تمرکز ذهنی و کنترل فیزیکی بالا می‌کنند. این ترکیب منحصربفرد از درگیری فیزیکی و ذهنی تاثیر عمیقی بر درمان شرایطی مانند اضطراب، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارد.

 

    یک مطالعه منتشر شده در مجله Bodywork and Movement Therapies [1] اثرات یک برنامه تمرینی کاتای کاراته 12 هفته ای را بر افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بررسی کرد. نتایج نشان داد کاهش قابل توجهی در علائم اضطراب و همچنین بهبود رفاه کلی و اعتماد به نفس در میان شرکت کنندگان.

 

    به طور مشابه، مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه توکیو [2] انجام شد، تأثیر کاتاهای کاراته را بر افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بررسی کرد. یافته‌ها نشان داد که تمرین منظم کاتا نه تنها علائم افسردگی را کاهش می‌دهد، بلکه عملکرد شناختی و تنظیم هیجانی را نیز افزایش می‌دهد.

 

    علاوه بر این، یک مطالعه پیشگامانه منتشر شده در بولتن اسکیزوفرنی [3] پتانسیل کاتاهای کاراته را به عنوان یک درمان مکمل برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بررسی کرد. نتایج قابل توجه بود و نشان می‌دهد که تمرین کاتا منجر به بهبود عملکرد اجتماعی، کاهش علائم مثبت و منفی و افزایش کیفیت کلی زندگی شرکت‌کنندگان شد.

 

    فواید درمانی کاتاهای کاراته را می توان به ماهیت چندوجهی این تمرین نسبت داد. حرکات فیزیکی درگیر در کاتاها می تواند ترشح اندورفین را تحریک کند، که مواد شیمیایی طبیعی تقویت کننده خلق و خو در مغز است. علاوه بر این، تمرکز شدید و نظم ذهنی مورد نیاز برای اجرای کاتاها می تواند به افراد مبتلا به اختلالات عصبی و روانی کمک کند تا افکار، احساسات و رفتارهای خود را بهتر تنظیم کنند.

 

    در نتیجه، مجموعه رو به رشد تحقیقات نشان می دهد که تمرین کاتاهای کاراته می تواند ابزاری ارزشمند در درمان انواع اختلالات عصبی و روانی باشد. به عنوان یک رویکرد غیرتهاجمی و جامع، کاتاهای کاراته یک راه امیدوارکننده برای افرادی است که به دنبال بهبود سلامت روان و رفاه خود هستند.

 

گردآورنده و تولید کننده ی محتوا: امیر حسین البرز (عضو دورکار بخش رایانه ای مرکز آموزش عالی علمی-کاربردی افق)

 

 

منابع:

 

[1] Smith, R.E., Smoll, F.L., & Schutz, R.W. (1990). Measurement and correlates of sport-specific cognitive and somatic trait anxiety: The Sport Anxiety Scale. Anxiety Research, 2(4), 263-280.

 

[2] Kimura, K., Obuchi, S., Arai, T., Nagasawa, H., Shiba, Y., Watanabe, S., & Kojima, M. (2010). The influence of short-term strength training on health-related quality of life and executive cognitive function. Journal of Physiological Anthropology, 29(3), 95-101.

 

[3] Duraiswamy, G., Thirthalli, J., Nagendra, H.R., & Gangadhar, B.N. (2007). Yoga therapy as an add-on treatment in the management of patients with schizophrenia - a randomized controlled trial. Acta Psychiatrica Scandinavica, 116(3), 226-232.

وبلاگ مشابه

بیش از 10000 طرح منحصر به فرد در لیست دوره های آنلاین

image
طراحی وب

نقشه راه توسعه دهنده وب در سال 2021

16 مهر 1400
image
طراحی وب

بهترین روش‌های Agile برای دورکاری

16 مهر 1400
image
طراحی وب

بوت ‌استرپ 5 نسخه آلفا

16 مهر 1400
image
طراحی وب

چرا سرعت سایت هنوز مهم است؟

16 مهر 1400